Two more foreign reporters missing, war’s collateral victims

first_imgNews Help by sharing this information RSF_en Organisation Damascus TV presenter arrested under cyber-crime law February 3, 2021 Find out more March 12, 2021 Find out more March 8, 2021 Find out more News Receive email alerts Reporters Without Borders is deeply concerned to learn that Domenico Quirico (photo), an Italian journalist working for the Turin-based daily La Stampa, has been missing in Syria for the past three weeks. The Brussels evening newspaper Le Soir has also revealed that Pierre Piccinin de Prata, a Belgian academic and political scientist who was reporting for the paper, has also disappeared in Syria.Reporters Without Borders is outraged by what is happening to professional news providers in Syria. As well as being victims of the chaos and ubiquitous violence, journalists are also being deliberately targeted by the various parties to the conflict. The abduction of foreign reporters has become commonplace.Quirico has been missing since 9 April, when he told a colleague he was on the road to Homs. There has been no word from him since then. An experienced international reporter, he has covered conflicts in the past including in Sudan, Libya and, recently, Mali. He entered Syria from Lebanon to do a series of reports from the Homs region.In agreement with his family, La Stampa announced his disappearance on 29 April.Piccinin’s disappearance was reported on 24 April by Le Soir, which had published several of his stories. The exact circumstances in which he went missing are not known. He had visited Syria several times in the past.“We call for the immediate release of Quirico and Piccinin and we urge those holding them to respect international law, under which journalists must not be targeted by the various parties to a conflict,” Reporters Without Borders said. “It is high time that the Syrian government stopped displaying complete contempt for its international obligations. All branches of the opposition must also realize that they have responsibilities and must stop attacking media personnel.”Three other foreign journalists – Austin Tice, James Folley and Bashar Fahmi Al-Kadumi – are still missing or are still being held by abductors.With 23 journalists killed and 22 imprisoned, and with 55 citizen-journalists killed and 18 imprisoned, Syria is the world’s most dangerous country for news providers. It ranks 176th out of 179 countries in the 2013 Reporters Without Borders press freedom index.center_img Wave of Kurdish arrests of Syrian journalists Toll of ten years of civil war on journalists in Syria News News SyriaMiddle East – North Africa May 1, 2013 – Updated on January 20, 2016 Two more foreign reporters missing, war’s collateral victims Follow the news on Syria SyriaMiddle East – North Africa to go furtherlast_img read more

The “Voice of the Voiceless” for Tibet

first_imgNews In rural India, journalists face choice between covering pandemic and survival IndiaAsia – Pacific Organisation RSF_en Tibetan Media: http://www.rsf.org/Tibetan-Media.html How do you get information from inside Tibet? Getting information from inside Tibet is very difficult right now. We obtain it indirectly from calls from our connections in different parts of the world. There are many people, especially Tibetan monks in southern India, who come from Tibet and we get news through them as well. All the information we receive is checked and double-checked. Because being the first to send information is not important for us. Sending right information, true information, that is very, very important. So we check and cross-check with different sources throughout the world and all of the Tibetan research centres, such as the Tibetan Centre for Human Rights and Democracy. IndiaAsia – Pacific News RSF demands release of detained Indian journalist Siddique Kappan, hospitalised with Covid-19 Follow the news on India Receive email alerts India: RSF denounces “systemic repression” of Manipur’s media News April 27, 2021 Find out more News to go further January 14, 2010 – Updated on January 20, 2016 The “Voice of the Voiceless” for Tibet Help by sharing this information June 10, 2021 Find out more No independent news or information can be reported by the print media, broadcast media or new media in Chinese-controlled Tibet. But outside the country, especially in India, where hundreds of thousands of Tibetans have found refuge, independent news media produce and disseminate alternative news. Despite jamming by China, radio Voice of Tibet functions as a voice for the Tibetans who cannot speak for themselves. Reporters Without Borders met the station’s editor-in-chief, Karma Yeshi, in Dharamsala, in northern India.Can you tell us a little bit about the history of Voice of Tibet?It was founded in Norway by Norwegian Human Rights House, the Norwegian Tibet Committee, and Worldview Rights. Initially, we had only two 15-minute programmes, five days a week and our office was in Oslo. In 1997, we moved our office from Oslo to Dharamsala. Then, in 1999, to reach out to the Chinese people, we started a 15-minute programme in Chinese. Now, we have a 45-minute programme – 30 minutes in Tibetan and 15 minutes in Mandarin Chinese – which we broadcast up to five times a day during the week. We also have a website, so that people in Tibet and throughout the world can listen to the station online.Where do most of your listeners live?Our main target is Tibet, and China. So we beam our programme from different transmitters, targeting Tibet and China. Then we have another transmitter targeting our audience in India, Nepal, and Bhutan. Our signal is fairly good in parts of Tibet and northern India but unfortunately it is very poor in Lhasa and Shigatse because the Chinese jamming is very powerful. So that is our biggest challenge. Our programme is doing well in southern India, where the largest Tibetan community lives, and it can be heard here in Dharamsala too. And then, people in Taiwan, Hong Kong, and some parts of China also log on to our website and listen to our Chinese programme on the online service. So we have an international audience of Tibetans and Chinese living outside China.Can you tell us about Chinese jamming of your short-wave signal in Tibet?When we broadcast our news on our own frequency, which is specifically booked for Voice of Tibet according to international telecommunication law, China is not supposed to use the same frequency as it is one of the law’s signatories. But China, you know, can play any game. So they are violating the international convention they signed. They cannot stop us from broadcasting from exile, just as we cannot stop their jamming. We have to use our tactics to overcome their jamming. So we often change our frequency but that means we lose our audience.The Chinese newspaper Global Times accuses Voice of Tibet of supporting Tibetan independence. How do you respond?Radio Voice of Tibet is a platform for all the Tibetan people and Tibet-loving people. We do stories on all kinds of subjects whether exile government news, Dalai Lama news or Tibetan NGOs. We do stories about India-China relations and Tibet, China-US relations and Tibet. Voice of Tibet does not have any political leaning. Our aim is to provide a platform for everybody. These Chinese accusations are baseless. We don’t have any political position as such, whether we are Middle Way supporters or independence supporters.What feedback do you get from your listeners in Tibet?Getting feedback from inside Tibet is becoming more and more difficult. But we meet people who have recently arrived from Tibet and we ask them, “Do you listen to radio Voice of Tibet?” Sometimes they say yes and sometimes no. There are people who say, “Please broadcast the Dalai Lama’s teachings more often.” Many Tibetans have learned to listen to international radio stations, in part because it is one of the few ways of listening to the Dalai Lama. March 3, 2021 Find out morelast_img read more

African Court to consider case of two imprisoned journalists

first_img Organisation News French reporter says he has been kidnapped in northeastern Mali Help by sharing this information News Photo : Court of Ouagadougou (Damien Meyer / AFP) “The financial penalties threaten to put L’Ouragan out of business,” Deloire added. “We hope that the legal appeal will lead to a reasonable and appropriate sentence reduction.” Reporters Without Borders welcomes a decision by the African Court on Human Rights to examine the case of two Ouagadougou-based newspaper journalists who are serving jail sentences for libelling a prosecutor.Issa Lohé Konaté, the editor of the weekly L’Ouragan, and Roland Ouédraogo, one of his reporters, were sentenced on 29 October 2012 to 12 months in prison, a fine of 4 million CFA francs (6,000 euros) and damages of 500,0000 CFA francs (750 euros).Reporters Without Borders issued a press release at the time condemning the disproportionate nature of the sentence and stressing that imprisonment was never an appropriate punishment for media offences.“We hope that the African Court, a higher judicial entity than the Ouagadougou court that imposed the sentence, will order the overturning of this decision,” Reporters Without Borders said. “It is high time that the Burkina Faso authorities free these two journalists.”Konaté and Ouédraogo were convicted of contempt of court and defaming state prosecutor Placide Nikiéma in articles about him. Konaté admitted that the articles amounted to professional misconduct and apologized. For more information, visit Media Legal Defence Initiative’s website.——–31.10.2012 – Excessive prison terms and fines for two journalistsIssa Lohé Konaté, editor in chief of the weekly L’Ouragan, and Roland Ouédraogo, one of the magazine’s staff members, have been sentenced to 12 months in prison and a fine of four million CFA francs (6,000 euros), plus 500,0000 CFA francs (750 euros) in damages and interest.The High Court of Justice of the capital city of Ouagadougou, which handed down the sentence on 29 October, also suspended publication of the magazine for six months.Reporters Without Borders expressed deep concern over the harshness of these penalties. “Prison and heavy fines are never a fair response to errors made in the practice of journalism,” said Christophe Deloire, director general of the press freedom organization.In two articles published in its 1 August issue, L’Ouragan accused state prosecutor Placide Nikiéma of trafficking in counterfeit currency and of acting as enemy of justice. A second article in the following edition was headlined, “Justice denied, Faso prosecutor a hoodlum justice official?”Nikiéma then filed a legal complaint alleging defamation, abuse and contempt of court conducted through the press.Konaté has admitted that publication of the articles amounted to professional misconduct, for which he apologized. His attorney, describing the sentence as unjust, is planning to appeal.Deloire of the press freedom organization acknowledged that a legal response to the articles was understandable. But imposing prison sentences for a press law violation was “disproportionate and counter-productive,” he said. In addition, he said, the high court decision sets a dangerous precedent, especially in light of the expectation that Burkina Faso would decriminalize press law violations. News June 7, 2021 Find out more RSF_en Receive email alertscenter_img Burkina FasoAfrica Burkina FasoAfrica Time is pressing, 20 years after Burkinabe journalist’s murder Follow the news on Burkina Faso News Two Spanish journalists killed in eastern Burkina Faso May 5, 2021 Find out more to go further July 19, 2013 – Updated on January 20, 2016 African Court to consider case of two imprisoned journalists April 27, 2021 Find out morelast_img read more

Coordinated attacks on Turkish newspaper’s offices in Europe

first_img News February 20, 2012 – Updated on January 20, 2016 Coordinated attacks on Turkish newspaper’s offices in Europe GermanyEurope – Central Asia RSF asks Germany to let Myanmar journalist Mratt Kyaw Thu apply for asylum News RSF_en Receive email alerts Reporters Without Borders firmly condemns last week’s almost simultaneous attacks on the offices of the conservative Turkish weekly Zaman in Germany and France by suspected supporters of Turkey’s Kurdish armed separatists. “We are very worried by the growing violence of the attacks on Zaman,” Reporters Without Borders said. “There is no justification for these grave acts of intimidation that could have had tragic consequences. We hope that the German and French police will quickly identify and arrest all those who organized and carried out these attacks.“The Turkish media should stop being regarded as extensions of the political forces in Turkey. Attacks on Zaman must not be used to target the government just as pro-Kurdish newspapers should not have to suffer because of the government’s fight against the Kurdistan Workers Party (PKK). It is disturbing that journalists are increasingly paying a physical price for the persistent polarization of the Turkish media.” The attack on the premises of Zaman France in the Paris suburb of Pantin was carried out at 2:40 p.m. on 15 February by about 15 hooded individuals, who threatened the journalists and ransacked the offices. No one was hurt but employees were traumatized and the damage was considerable. Computers, furniture, doors and windows were all smashed.The newspaper has requested police protection and plans to move to a new location. It was the third attack on its premises in six months.On the evening of the same day, individuals threw Molotov cocktails that damaged the entrance to the Zaman office in the German city of Cologne and attacked a nearby Turkish café soon afterwards. Two suspects, aged 17 and 22, were arrested.The staff of Zaman France said the attack on their premises was claimed by the “Euphrates Revolutionary Revenge Brigade,” a small group that identifies itself as a PKK ally. The German police are also working on the assumption that the Cologne attack was the work of supporters of Kurdish separatists. The attacks took place on the anniversary of PKK leader Abdullah Öcalan’s arrest in 1999.The 28-year-old conflict between the Turkish government and PKK recently hotted up again with a series of deadly PKK attacks on Turkish soldiers and Turkish military bombardments of PKK bases in northern Iraq.Turkey’s press is increasingly becoming a hostage to this conflict. Several dozen journalists working for leftist or pro-Kurdish media have been arbitrarily detained in recent months in an investigation into the KCK, a network accused of supporting the PKK. Around 30 who were arrested in simultaneous raids in several cities in December have still not been told what they are charged with. Arrests are continuing. German BND Act: A missed opportunity for press freedom Follow the news on Germany June 2, 2021 Find out more Organisation Use the Digital Services Act to make democracy prevail over platform interests, RSF tells EU News GermanyEurope – Central Asia May 31, 2021 Find out more Help by sharing this information to go further News (Pictures: Zaman France) March 30, 2021 Find out morelast_img read more

Photographer Nedhal Nooh detained

first_img May 18, 2011 – Updated on January 20, 2016 Photographer Nedhal Nooh detained News Organisation Photographer Nedhal Nooh, a member of the Bahrain Society of Photography, was detained after being interrogated in Riffa (the country’s second largest city, to the south of the capital). He was freed four weeks later, on 16 June. center_img Help by sharing this information RSF_en last_img

Arson attack destroys studio of local radio station in Oaxaca state

first_img News September 29, 2006 – Updated on January 20, 2016 Arson attack destroys studio of local radio station in Oaxaca state May 5, 2021 Find out more Organisation Receive email alerts Reporter murdered in northwestern Mexico’s Sonora state Reporters Without Borders firmly condemns the continuing acts of violence against the media that have been taking place in the southern state of Oaxaca for two months, and calls on the federal authorities to intervene. to go further Help by sharing this information Follow the news on Mexico Reporters Without Borders today condemned an arson attack that destroyed the studio of radio La Consentida 660 AM in Tehuantepec (in the southern state of Oaxaca) on 27 September. A station employee discovered the charred remains of the studio’s recording equipment at around 6 a.m., along with death threats against the station’s manager, Romualdo Santiago, daubed on the wallsThe threats were signed by the Popular Assembly of the Peoples of Oaxaca (APPO), a local group that has occupied news media in the course of its campaign to remove Oaxaca’s governor, Luis Ortiz.But the station’s owner, Humberto López-Lena Cruz, a parliamentary representative of the left-wing Democratic Revolutionary Party (PRD), said he doubted the APPO was responsible and that it was more likely the work of the supporters of Ortiz or his predecessor, José Murat, who are at odds with the local press._____________________________________________________________24.08.06 – Police fire on journalists in OaxacaReporters Without Borders voiced dismay today at another case of violence against journalists in the southern city of Oaxaca on 22 August, when newspaper photographers Jorge Luis Plata of Reforma and Luis Alberto Cruz of Milenio and a TV crew with Televisión Azteca came under fire while covering a police operation aimed at evicting APPO activists who had been occupying radio La Ley for the past 24 hours.Plata said they were photographing the police vehicles carrying out the eviction when the police began firing on them. They hid behind posts to avoid being shot. Edgar Galicia of Televisión Azteca said the police confiscated their cameras and microphones as well as all the mobile phones of the APPO members. The operation was ordered by municipal public safety coordinator Aristeo López Martínez and Oaxaca state police director Manuel Moreno Rivas. ___________________________________________________________22.08.06 – Oaxaca media become hostage to struggle between unions and state governorReporters Without Borders today roundly condemned a shooting attack on a local public television station in the southern city of Oaxaca yesterday while it was being used to broadcast an appeal for the Oaxaca state governor to resign. A trade unionist was injured in the attack, the latest serious press freedom violation in a ongoing struggle between unions and the governor, who is a member of the Institutional Revolutionary Party (PRI), Mexico’s ruling party for seven decades until 2000.“We are dismayed by the repeated attacks that have been seriously affecting press freedom for the past two months in Oaxaca,” the organisation said. “It is urgent that peace should be restored and that the armed attacks and occupations of public and privately-owned media should stop. The coexistence of free, critical and independent media is essential in any democracy.”Reporters Without Borders added: “In view of the impossibility of this problem being resolved by the local government, we call on the federal authorities to intervene and to put an end to the intimidation, threats and violence against media and journalists as soon as possible.”The station that came under fire yesterday morning by hooded gunmen was Canal 9, which is part of CORTV, the Oaxaca state public broadcaster. It has been occupied since 1 August by members of the Permanent Assembly of the Peoples of Oaxaca (APPO), a movement opposed to Governor Ulises Ruiz.The shooting caused damage to the studios and injured unionist Sergio Vale Jiménez, who was rushed to hospital. It also cut short the broadcasts which the APPO was carrying out with the help of employees held inside the station. At the time of the attack, the APPO was broadcasting the demands of the National Union of Education Workers (STNE), which is calling on the governor to step down.Later in the day, APPO members demonstrated peacefully outside 12 commercial radio stations, urging people to protest against the attack. Two stations, ACIR and La Ley, were occupied in the course of the protests so that the APPO could resume broadcasting its programmes. Its own radio stations have been out of commission following a recent attack.Presidential spokesman Rúben Aguilar said the attack on Canal 9 was ordered by the governor with the aim of recovering control of the public broadcaster. At the same time, Oaxaca state prosecutor Lizbeth Caña Cadena denied that police took part and said an investigation was under way.Yesterday’s shooting was just the latest in a series of attacks on the press. The newspaper Milenio reported on 16 August that its correspondent, Oscar Rodríguez, was attacked by APPO members who had previously accused him of inaccurate reporting. The daily newspaper Diario was the target of an attack on 9 August in which several people were injured.Some 15 hooded individuals burst into the studios of Radio Universidad (an APPO station) on 8 August and used acid to damage equipment. On 3 August, the APPO threatened to attack the offices of the newspapers Tiempo and Extra, accusing them of being in cahoots with the governor. Both newspapers reacted to the threats by closing down their offices. Reports RSF_en News News NSO Group hasn’t kept its promises on human rights, RSF and other NGOs say May 13, 2021 Find out more MexicoAmericas 2011-2020: A study of journalist murders in Latin America confirms the importance of strengthening protection policies MexicoAmericas April 28, 2021 Find out morelast_img read more

Journalist harassed by police in Wariyapola

first_img Sri Lanka: RSF signs joint statement on attacks against human rights defenders, lawyers and journalists September 12, 2002 – Updated on January 20, 2016 Journalist harassed by police in Wariyapola Receive email alerts Follow the news on Sri Lanka July 29, 2020 Find out more Sri LankaAsia – Pacific News Sri Lanka: tamil reporter held on absurd terrorism charge News Reporters Without Borders (Reporters Sans Frontières) called today on the Sri Lankan government to swiftly investigate and punish those responsible for the harassment of a journalist who reported the alleged torture in custody of a woman by police officers in the north-western town of Wariyapola.”The new government has substantially improved the press freedom situation, with fewer physical attacks on journalists and the abolition of the law on criminal defamation,” said Reporters Without Borders secretary-general Robert Ménard in a letter to Interior Minister John Amaratunga. “But the impunity enjoyed by the police in the Wariyapola affair is a worrying step backwards.”The harassment of journalist, Nishanta Kumara, correspondent of the daily newspaper Ravaya, began on 10 July 2002 when three men, including a supporter of the ruling United National Party (UNP) called Sunil, attacked him in a bus.  They threatened him with a knife and one of them asked if he was “the human rights dog who’s trying to send my brother-in-law to prison.”One of the men was about to stab him when the bus driver saw what was happening and stopped the bus, allowing the journalist to escape.  Mr Kumara continues to fear for his life as he has been followed every day since 19 August by two men on an unmarked red motor-cycle.The journalist has filed two complaints (on 10 July and 5 September) with the inspector-general of police in Colombo, the police in Kurunegala and the Sri Lankan Human Rights Commission, but no investigations appear to have been started to date.Mr Kumara’s article reported the plight of a 39-year-old woman, Nandani Herat, who was allegedly tortured by police while she was being held for questioning at the police station in Wariyapola.Other journalists have been subjected to police intimidation while covering the trials of Ms Herat and of the police officers accused of torturing her.  A crew of the independent TV station Swarnawahini was barred from the courtroom in Wariyapola.  After going outside and filming from their vehicle, and the latter was searched by some of the 25 police officers in civil clothes present in front of the Courts. The journalists were threatened with arrest and were followed by a blue van when they left the scene.Lastly, Reporters Without Borders asked the Minister to ensure the safety and access of journalists to the next hearing of the case, scheduled on 13 September. Sri LankaAsia – Pacific center_img Help by sharing this information Sri Lanka: Journalist manhandled by notorious police inspector currently on trial to go further RSF_en News News January 13, 2021 Find out more Organisation July 15, 2020 Find out morelast_img read more

RSF relieved by Mauritanian blogger’s release

first_img Follow the news on Mauritania Organisation MauritaniaAfrica Religious intoleranceProtecting journalistsOnline freedoms Judicial harassmentFreedom of expressionInternet RSF_en Receive email alerts Reporters Without Borders (RSF) is relieved to learn that Mohamed Cheikh Ould Mohamed, a Mauritanian blogger sentenced to death in 2014 for “blaspheming” the Prophet in a blog post, was finally freed yesterday. Detained for the past three years, Mohamed was released after an appeal court in the northern city of Nouadhibou reduced his sentence to two years in prison. Prosecutors have nonetheless appealed against the court’s decision, calling it too lenient. November 10, 2017 RSF relieved by Mauritanian blogger’s release Mohamed Cheikh Ould Mohamed’s judicial ordeal began when a Nouadhibou criminal court found him guilty of apostasy and sentenced him to death in December 2014, although he gave a public apology and denied intending to insult the Prophet in his December 2013 blog post.A Nouadhibou appeal court upheld the death sentence on 21 April 2016 but changed the charge on which was convicted to “atheism” and asked Mauritania’s supreme court to rule on the sincerity of his professed repentance.The supreme court referred the case to a different appeal court, the one that finally issued its ruling yesterday. As well as giving Mohamed a two-year jail term, the court fined him 60,000 ouguiyas (150 euros).However, prosecutors filed an appeal today against this decision, saying it was much too lenient and again seeking the death penalty for Mohamed.“It is a relief to know that Mohamed Cheikh Ould Mohamed is free at last and we hope he will not be subjected to another trial as a result of the prosecution’s appeal to the supreme court,” RSF editor in chief Virginie Dangles said.“This blogger should never have had to spend three years of his life in prison because of what he wrote. His case has deeply divided Mauritanian society and we urge the authorities to lose no time in doing whatever is necessary to protect him.”Mohamed’s lawyer said she was not sure if it would be safe for her client to remain in Mauritania, given the hostile climate and the fact that prosecutors are again seeking the death penalty.Thousands of people have protested to demand the death sentence whenever his case has come before a court. Another hostile street demonstration took place in the capital, Nouakchott, a week ago.No one has been executed in Mauritania since 1987 and Mohamed was the first person in his country to be sentenced to death for apostasy. RSF and other free speech organizations had constantly called for his release for the past three years.Mauritania has fallen in RSF’s World Press Freedom Index in recent years and is now ranked 55th out of 180 countries. MauritaniaAfrica Religious intoleranceProtecting journalistsOnline freedoms Judicial harassmentFreedom of expressionInternet May 20, 2021 Find out more Help by sharing this information News Mauritanian reporter held for two days over Facebook post News to go further News News July 6, 2020 Find out more Journalists face archaic sanction of capital punishment in some parts of the world RSF backs joint op-ed by 120 West African media and journalists calling for Beninese journalist’s release March 13, 2020 Find out morelast_img read more

Police colonel attacks three reporters in Goma

first_img RSF_en Journalist arrested on provincial governor’s orders Democratic Republic of CongoAfrica Condemning abuses Violence Reporters Without Borders (RSF) is shocked to learn that a senior Congolese police officer, Col. Van Kasongo, and other policemen physically attacked three journalists while they were covering a peaceful demonstration in Goma, the capital of the eastern province of Nord-Kivu, on 12 April. News Lucha members demonstrating in Goma, eastern DRC, 12/04/2017 © Compte Facebook de la Lucha April 14, 2017 Police colonel attacks three reporters in Goma News to go further Help by sharing this information Organisation Newscenter_img February 24, 2021 Find out more February 18, 2021 Find out more Democratic Republic of CongoAfrica Condemning abuses Violence Reporter jailed in DRC for allegedly defaming parliamentarian Follow the news on Democratic Republic of Congo Congolese reporter wounded by gunshot while covering protest in Goma News Receive email alerts Rozen Kalafulo of Pole FM, Freddy Bikumbi of Radio Okapi and Picture Tank photographer Willian Dupuy were attacked and beaten by the police after being told to move away from the demonstration by members of the grass-roots movement Struggle for Change (LUCHA). The police also seized their equipment. “I was doing my report when Col. Van Kasongo grabbed me by the hair,” Kalafulo said. “He throttled me in front of everyone, punched me in the chest and head, and then confiscated my equipment.” The equipment was returned to the journalists thanks to the intervention of Tuver Ghundi, a representative of Journalist in Danger (JED), who called Gen. Vital Umiya Awashango, the provincial police commander. Gen. Awashango, who is Col. Kasongo’s immediate superior, has asked to meet with the journalists. “We firmly condemn this attack by Col. Kasongo, who has a history of violence against journalists, and we call for him to be brought to justice before the relevant military tribunal,” RSF editor-in-chief Virginie Dangles said. Col. Kasongo, who is deputy commander of the Nord-Kivu police, is notorious for his attacks on journalists. In July 2016, he made a very explicit death threat against Radio Okapi journalist Gabriel Wamenya. The Democratic Republic of Congo is ranked 152nd out of 180 countries in RSF’s 2016 World Press Freedom Index. February 16, 2021 Find out morelast_img read more

The EU must not forget freedom of information in Poland

first_imgNews Follow the news on Poland PolandEurope – Central Asia Media independenceInternational bodies Reporters Without Borders (RSF) urges European Commission vice-president Frans Timmermans to address the issue of Polish government interference in the state-owned media in the “opinion” on the rule of law in Poland that he is due to present on behalf of the commission on 23 May. The publication of an opinion expressing European Union concern about Poland’s failure to respect the rule of law is the next step in a monitoring procedure that could possibly lead to sanctions.The EU is worried about Poland’s growing authoritarianism since a government led by the conservative Law and Justice party (PiS) took office in November. Its authoritarian measures have included the adoption of a media law in January that enables the state treasury minister to directly hire and fire state TV and radio executives. It resulted in the firing of reporters considered incompatible with the new government’s policies.RSF condemned this law as soon as it was approved on the grounds that it violated the EU’s fundamental values, and urged the European Commission to adopt disciplinary measures if the government went ahead with its promulgation.“It is vital that European Commission does not allow media freedom to deteriorate within the EU,” RSF said. “The Polish government’s stranglehold on the media must be clearly condemned in the opinion submitted by Frans Timmermans. We call on him to reiterate the EU’s concern about media independence to Warsaw.”After the European Commission presents its opinion on 23 May, Poland will have two weeks to respond, failing which it will be exposed to possible sanctions that could include the suspension of its voting rights.Poland is ranked 47th out of 180 countries in RSF’s 2016 World Press Freedom Index, a fall of 29 places from its position in the 2015 Index. May 10, 2021 Find out more May 20, 2016 The EU must not forget freedom of information in Poland News Use the Digital Services Act to make democracy prevail over platform interests, RSF tells EU With firing of four editors, “repolonisation” under way in Poland European Commission’s Vice President Frans Timmermans Organisation center_img to go further News Poland’s new social media law puts freedom of expression at risk, RSF warns June 2, 2021 Find out more Receive email alerts News PolandEurope – Central Asia Media independenceInternational bodies Help by sharing this information RSF_en January 28, 2021 Find out morelast_img read more